سفارش تبلیغ
صبا ویژن
زیبایی دانشمند در عمل به دانشش است . [امام علی علیه السلام]
قمه‏ زنی سنت یا بدعت؟
درباره



قمه‏ زنی سنت یا بدعت؟

وضعیت من در یاهـو
مهدی مسائلی
امام خمینی(ره):...اگر بناست با اعلام و نشر حکم خدا به مقام و موقعیتمان نزد مقدّس‌نماهای احمق و آخوندهای بی‌سواد صدمه‌ای بخورد، بگذارید هرچه بیشتر بخورد...ما باید سعی کنیم تا حصارهای جهل و خرافه را شکسته تا به سرچشمه زلال اسلام ناب محمدی، صلی الله علیه وآله، برسیم. و امروز غریب‌ترین چیزها در دنیا، همین اسلام است و نجات آن قربانی می‌خواهد و دعا کنید من نیز یکی از قربانی‌های آن گردم.صحیفه نور، ج 21، 2/7/67
آهنگ وبلاگ

اهمیت حفظ وحدت از نگاه امام خمینی(ره)

بر جمیع سخنرانان، چه در محیطهای باز و چه بسته و تمام نویسندگان، تکلیف حتمی شرعی است که حتی به طور اشاره و کنایه، از گفتار و نوشته‌های اختلاف انگیز اجتناب نمایند که امروز اختلاف برای امت اسلامی، سم کشنده است و باید بدانند که ایجاد اختلاف در محیط حاضر، جز تبعیت از نفس اماره و شیطان درونی و خدمت به ابر قدرت‌ها خصوصا امریکای جهانخوار، نیست و از منکرات بزرگی است که شیطان به اسم اسلام، بر زبان‌ها و قلم‌ها جاری می‌کند و باید بدانند که انقلاب اسلامی تاب تحمل آن را ندارد و متخلف را مجازات خواهد کرد. دادستان کل کشور موظف است تا به این طریقه خطرناک خاتمه دهد. سخنرانی‌های سالم و سازنده در محیطهای سالم غیر متشنج، برای ایجاد وحدت و تفاهم و جلوگیری از اختلاف و تشنج، مفید و موجب رضای خداست.( . صحیفه نور، ج 14، ص 157، تاریخ: 12/1/60)


ضرورت برخورد با فتنه‌انگیزان

یک عده‏اى چرا نمی‌فهمند؟ امام بزرگوار ما که منادى اتحاد بین مسلمین بود، از همه‌ی اینهائى که مدعى‏اند، ولایتش و اعتقادش و ارادتش و عشقش به ائمه، علیهم‏السّلام، بیشتر بود. او بهتر می‌فهمید ولایت را یا فلان آدم عامى که حالا به اسم ولایت کارهاى خلاف می‌کند، حرف‌هاى بى‏ربط می‌زند در مجالس عام و خاص؟ وحدت را حفظ کنید.

اگر دیدید در جامعه بین شما کسانى هستند که عکس این رفتار می‌کنند، آنها را طردشان کنید؛ مخالفت خودتان را به آنها ابراز و اعلام کنید؛ اینها ضرر می‌زنند؛ ضربه می‌زنند. ضربه‏اى به اسلام می‌زنند، ضربه‏اى به تشیع می‌زنند، ضربه‏اى به جامعه‏ى اسلامى می‌زنند. این از جمله مسائل بسیار مهم است.

امروز وحدت اسلامى به نفع نظام اسلامى است؛ به نفع جمهورى اسلامى است. علیه این جهت‌گیرى حرکت کردن، به نفع امریکاست؛ به نفع صهیونیست‌هاست؛ به نفع همان گردن‏کلفت‌هائى است که در دنیاى اسلام جیب‌هایشان را از دلارهاى نفتى پُر کردند و دلشان نمی‌خواهد که عنصرى مثل جمهورى اسلامى، مثل ملّت ایران اصلاً وجود داشته باشد. به هر حال، از خداى متعال می‌خواهیم همه‌ی ما را هدایت کند. . (بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى‏ در دیدار مداحان و ذاکران اهل بیت، علیهم‌السلام، به مناسبت میلاد حضرت فاطمه‏ى زهرا، سلام الله علیها، تاریخ: 14/ 04/ 86)


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط مهدی مسائلی 86/12/27:: 11:23 صبح     |     () نظر
 

عنایت آیت الله بروجردی به وحدت ‏اسلامی

و مراسم نهم‌ربیع در اصفهان

یکی از شاگردان آیت الله بروجردی در این خصوص می‌گوید:

مرحوم آیت الله بروجردی به وحدت مسلمانان بخصوص وحدت شیعه و سنی حساس بود و خیلی علاقه‌مند بود که جهان اسلام با هم مربوط باشد، آقای بروجردی از آقای شیخ محمدتقی قمی که در مصر دارالتقریب را تشکیل داد خیلی تعریف میکرد،  مجلة «رسالة‌الاسلام» را که از مصر میفرستادند آقای بروجردی تمامش را مطالعه میکرد. من یک جلسه خدمت آقای بروجردی بودم که حدود سه ساعت طول کشید، آقای شیخ محمدتقی قمی به ایشان گزارش میداد که در آنجا چه کرده‌ایم و آقای بروجردی راهنمایی میکرد که مثلا این کار و آن کار را بکنید.

نمونه دیگر اینکه حجت الاسلام آقای وکیلی - خدا رحمتش کند- اشعاری گفته و فقه را به شعر درآورده بود که چاپ هم شده است، در اولش راجع به عمر و ابوبکر چیزهایی نوشته بود، کتاب را به آیت الله بروجردی نشان داده بود، آقای بروجردی گفته بود این کتاب از کتب ضاله است حق نداری منتشر کنی، این قسمتها را برو عوض کن؛ ایشان عقیده نداشت که کتابی چاپ کنیم و در آن به عمر و ابوبکر لعن کنیم. من یادم هست در همان زمانها آیت الله امینی  صاحب کتاب الغدیر آمده بود اصفهان ما هم از او استقبال کردیم در مسجد سید اصفهان منبر میرفت و در ضمن سخنان خود مسالة خلافت و عقاید شیعه را مطرح میکرد. بالاخره با سخنرانی‌های ایشان در اصفهان جو ضد سنی‌گری و مراسم نهم ربیع داشت گل میکرد. آن وقت که آقای امینی به اصفهان آمده بودند دهه صفر بود دنبالش هم نهم ربیع بود که به عنوان عید عمر در اصفهان معرکه است. من در همان زمانها آمدم قم، یک روز پیش آقای بروجردی بودم آقای حاج سید محمد باقر ابطحی هم پدر خانمش را آورده بود آنجا به آقای بروجردی معرفی کند، یکدفعه آقای بروجردی فرمودند: «آقا این چه وضعی است در اصفهان! در وقتی که اسرائیل حمله کرده کانال سوئز را دارد میگیرد، در مصر مسلمانان این طور گرفتارند، ما بیاییم جنگ شیعه و سنی راه بیندازیم؟ در اصفهان این چه وضعی است؟» خلاصه آقای بروجردی از این وضع عصبانی بود. اسم آقای امینی را نیاورد اما پیدا بود از منبرهای تند ایشان و آن جو عید عمر گرفتن اصفهان خیلی ناراحت است.

آن فتوای معروف شیخ شلتوت را هم که همه میدانند؛ آن فتوا که در آن شلتوت فقه شیعه را به رسمیت شناخت در اثر فعالیت آیت الله بروجردی بود، ایشان به این جور علما کمک میکرد، افراد میفرستاد با آنان ارتباط برقرار میکرد. ایشان دارالتقریب را تأیید میکرد به آشیخ محمدتقی کمک میکرد، گاهی از علمای سنی مذهب خارج از کشور که به ایران میآمدند تجلیل میکرد و به آنها احترام میگذاشت، میگفتند در مسائل اسلامی شیعه و سنی باید با هم هماهنگ باشند.

خاطرات آیت الله منتظری، ج1، ص 154- 156


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط مهدی مسائلی 86/12/20:: 11:4 عصر     |     () نظر

قمه زنان باز متوسل به دروغ بستن به آیت الله بهجت شدند

امسال پس از اقدام قاطع نیروی انتظامی استان اصفهان در برخورد با قمه‌زنان که با حمایت علما و قوه قضائی صورت گرفت عده‌ای از قمه زنان که پیش از این با آشوب و به اغتشاش کشیدن فضای شهر اصفهان عملا از قانون خارج شده بودند، به مظلوم‌نمایی برای خود پرداختند و بدون هیچ اشاره‌ای به اعمال غیرقانونی‌شان که علی رغم تذکرات فراوان مسئولین، برآن اصرار ورزیدند، به تهمت‌هایی همچون « در خدمت وهابیت بودن نیروی انتظامی» و « وابسطه بودن ائمه جمعه(امام جمعه اصفهان) به وهابیت» « بی سواد و بی دین روحانیون مخالف قمه زنی»... پرداختند. آنها در ادامه این اقدامات سخیف و فتنه انگیزانه متوسل به دروغ بستن به بعضی از مراجع بزرگوار تقلید نیز شده و با جعل فتوی از سوی آنها این اقدام نیروی انتظامی، را که با حکمی قضائی صورت گرفته بود، غیر شرعی جلوه دادند. از جمله این موارد فتوایی است که چندی است به صورت گسترده توزیع شده و در آن با جعل دستخطی از جانب دفتر آیت الله العظمی بهجت هرگونه برخورد با قمه زنان حرام دانسته و ضاربین را به پرداخت دیه و یا قصاص محکوم نموده‌ بودند! امّا خوشبختانه با استفتاء از دفتر آیت الله بهجت، جعلی و دروغ بودن این اقدام سخیف و ناشیانه که اولین آن نیز نبود مشخص گشته و دفتر ایشان در جواب فرمودند: خیر چنین استفتائی از معظم له نشده است.

تصویر استفاء جعلی را همراه با پاسخ دفتر آیت الله بهجت درباره آن را در زیر مشاهده می‌فرمائید:

 

از آنجا که چندی پیش نیز این گروه در اقدامی مشابه مطالب دروغ دیگری را به آیت الله بهجت نسبت داده بودند، لازم است مسئولین قضایی استان اصفهان هرچه قاطع تر با این افراد برخورد نمایند تا آنها این چنین وقیحانه به دروغ بستن به علما نپردازند


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط مهدی مسائلی 86/12/9:: 12:3 صبح     |     () نظر
بازتاب قمه زنی روز عاشورا در میان اعراب سنی
چند روز پیش نیز یکی از سایت های ضد اسلامی، دو تصویر را در کنار یکدیگر قرار داد؛تصویر اول: کودکی که والدینش او را محکم گرفته اند و می خواهند بر سر او قمه بزنند و کودک با چهره وحشت زده ناله می کند و تصویر دوم: زرافه ای که گردن درازش را کج کرده تا بر سر کودک خود بوسه زند.

عصرایران- ماه محرم و مراسم عزاداری ابا عبدالله الحسین علیه السلام که می تواند نمادی از شکوه و عظمت محبان اهل بیت علیهم السلام باشد، با ندانم کاری ها و خرافه گرایی های برخی عزاداران، تبدیل به مستمسکی برای توهین و تمسخر شیعیان می شود.

به عنوان مشتی نمونه خروار، می توان به سایت عربی "محیط" اشاره کرد که با چاپ عکسی از قمه زنی(که مشاهده می کنید) با تیتر درشت، در بخش "ویژه" خود نوشته است: "تعجب نکنید.... این عاشورا است!" و ادامه داده است: مشاهده تصاویری از انسان های خون آلود، خود زنی با استفاده از خنجر یا شمشیر و یا زنانی که برگونه های خود سیلی می زنند یا خیابان های مملو از خون در تلویزیون بسیاری را متعجب می کند. اما تعجب نکنید چرا که ما هم اکنون در اوائل ماه محرم و برگزاری مراسم عاشورا هستیم . مراسمی که از کشوری به کشور دیگر تفاوت می کنند.

اما نظراتی که مسلمانان اهل سنت عرب زبان درباره این عکس و قمه زنی در زیر این خبر نوشته اند جالب توجه است و نشان می دهد معدود افرادی که اقدام به قمه زنی می کنند تا چه اندازه در وهن مذهب شیعه ، موفق بوده اند!

تعدادی از این پیام ها را بخوانید:

* ابوبکر سلفی از مصر - من خسته نباشید می گویم به همه شیعیانی که به وسیله زنجیر و چاقو و حتی دمپایی خودزنی می کنند تا اینکه بتوانند طرح های یهودی - صلیبی و مجوسی ایرانی را با هدف تخریب چهره اسلام به نام دوستی آل بیت اجرا کنند.
من به همه این افراد که مدعی اسلام و دوستی اهل بیت هستند می گویم که آیا شما سنت و رفتار صحیحی را در برابر اهل بیت دارید ؟جواب نه است. آیا سنت و رفتار صحیحی از رسول خدا دارید؟ جواب نه است... از نفاق این عده به خداوند پناه می برم که این نفاق آنها مثل روز روشن است روزی که نه ابری است ونه مه آلود است، ای رافضی ها  خود را ذلیل کنید خدواند می خواهد شما را قبل از روز قیامت ذلیل کند. خدا را شکر که میان خبیث و انسان خوب تفاوت قائل می شود.

* مسلم از مصر - اسلام دین تسامح و تساهل است و می بایست این شیعیان را به هدایت دعوت کنیم و باید بدانیم که این هدایت از طرف خداوند است و خدا را شکر می کنیم به خاطر این هدایت؛ اما شیعیان مردمی هستند که عقل های خود را از دست داده اند و هنگامی که عقل خود را از دست می دهند می توانی افرادی راببینی که گاو یا ... زن یا ... را می پرستند. به شیعیان می گوییم که به کتاب خدا بازگردید.

* الرمیساء - سلام ، شیعه ها مسلمان نیستند...تنها می توان گفت که خداوند آنها را به دین اسلام هدایت کند. اما اگر شیعیان این اقدامات را برای رضایت حسین رضی الله عنه انجام می دهند وی از این اقدامات شیعیان بری است.

* عبدالجواد از لیبی - در حقیقت برادران شیعه ما در حال حاضر مواضع اسلامی دارند که نشان دهنده غیرت آنها در باره دین اسلامی است از آن جمله می توان به موضع امام خمینی دربرابر سلمان رشدی، شکست دشمن اسرائیلی به دست حزب الله به رهبری برادر سید حسن نصر الله و مواضع مقتدی صدر در برابر اشغال عراق توسط آمریکا و دیگر مواضع مناسب در دفاع از این دین است که این گونه اقدامات و موضع گیری را در میان برادران اهل تسنن هم اکنون نمی بینیم.
اما این گونه مراسم ها به مناسبت عاشورا و به این صورت تنها به دشمنان خدا و پیامبر او کمک می کند و توهینی به اسلام در مقابل کفار است.

* مسلم از سوریه-  دین راستین با نزدیکی به خدا محقق می شود نه با خون ریزی. اگر 10 نفر را اطعام دهند بهتر از آن است که خون بسیاری را جاری کنند.

* محمد - برادران شیعه می بایست در این رفتار خود تجدید نظر کنند که تنها توهین به اسلام را در پی دارد پیامبر می گوید از ما نیست کسی که یقه خود را بدراند و بر صورت خود بکوبد.

* یک سنی- چرا خودزنی می کنید و ادعا می کنید که مسلمانید به خدا سوگند که شیعیان دوازده امامی مسلمان نیستند.

* مها از مصر- مناسب است که همه از خدواند عزیز هدایت را برای همگان خواستار باشیم.

* علا - چرا این اقدامات را انجام می دهید خداوند می گوید که با دستانتان خود را به سوی نابودی نبرید. ای شیعیان هنگامی که شما را اینگونه می بینم قلبم پاره پاره می شود.

...
 
به راستی وقتی یک عمل که بسیاری از علما بر ممنوعیت آن فتوا داده اند تا بدین حد می تواند چهره شیعه و عزاداری سالار شهیدان را تخریب کند، معلوم نیست چرا عده ای همچنان بر این بدعت جاهلانه تاکید دارند؟
راستی آیا قمه زنان را نباید به جرم وهن اسلام و مسلمانان مجازات کرد؟

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط مهدی مسائلی 86/11/29:: 9:45 عصر     |     () نظر

«گوشه ای از خون دلهای امام امّت از دست متحجرین دین نفهم»

تحجر گرایی و مقدس مآبی در اشکال مختلف

شکست خوردگان دیروز، سیاست بازان امروز شده اند.  آنها که به خود اجازه ورود در امور سیاست را نمى دادند، پشتیبان کسانى شدند که تا براندازى نظام و کودتا جلو رفته بودند... دسته اى دیگر از روحانى نماهایى که قبل از انقلاب دین را از سیاست جدا مى دانستند و سر به آستانه دربار مى ساییدند، یکمرتبه متدین شده و به روحانیون عزیز و شریفى که براى اسلام آنهمه زجر و آوارگى و زندان و تبعید کشیدند تهمت وهابیت و بدتر از وهابیت زدند.

دیروز مقدس نماهاى بیشعور مى گفتند دین از سیاست جداست و مبارزه با شاه حرام است، امروز مى گویند مسئولین نظام کمونیست شده اند! تا دیروز مشروب فروشى و فساد و فحشا و فسق و حکومت ظالمان براى ظهور امام زمان -ارواحنا فداه - را مفید و راهگشا مى دانستند، امروز از اینکه در گوشه اى خلاف شرعى که هرگز خواست مسئولین نیست رخ مى دهد، فریاد وا اسلاما سر مى دهند! دیروز حجتیه اى ها مبارزه را حرام کرده بودند و در بحبوحه مبارزات تمام تلاش خود را نمودند تا اعتصاب چراغانى نیمه شعبان را به نفع شاه بشکنند، امروز انقلابیتر از انقلابیون شده اند! ولایتى هاى دیروز که در سکوت و تحجر خود آبروى اسلام و مسلمین را ریخته اند، و در عمل پشت پیامبر و اهل بیت عصمت و طهارت را شکسته اند و عنوان ولایت برایشان جز تکسب و تعیش نبوده است، امروز خود را بانى و وارث ولایت نموده و حسرت ولایت دوران شاه را مى خورند!

راستى اتهام امریکایى و روسى و التقاطى، اتهام حلال کردن حرامها و حرام کردن حلالها، اتهام کشتن زنان آبستــن و حلیت قمار و موسیــقى از چه کسـانى صادر مى شود؟ از آدمهاى لامذهب یا از مقدس نماهاى متحجر و بی شعور؟!

فریاد تحریم نبرد با دشمنان خدا و به سخره گرفتن فرهنگ شهادت و شهیدان و اظهار طعنها و کنایه ها نسبت به مشروعیت نظام کار کیست؟ کار عوام یا خواص؟ خواص از چه گروهى؟ از به ظاهر معممین یا غیر آن؟ بگذریم که حرف بسیار است.  همه اینها نتیجه نفوذ بیگانگان در جایگاه و در فرهنگ حوزه هاست، و برخورد واقعى هم با این خطرات بسیار مشکل و پیچیده است.  از یک طرف وظیفه تبیین حقایق و واقعیات و اجراى حق و عدالت در حد توان و از طرف دیگر مراقبت از نیفتادن سوژه اى به دست دشمنان کار آسانى نیست.

با اینکه در کشور ما در اجراى عدالت بین روحانى و غیر آن امتیازى نیست، ولى وقتى با متخلفى از روحانیت خوش سابقه یا بدسابقه برخورد شرعى و قانونى و جدى مى شود، فورا باندها فریاد مى زنند که چه نشسته‌اید، جمهورى اسلامى مى خواهد آبروى روحانیت را ببرد.  اگر احیانا کسى مستحق عفو بوده و بخشیده شود، تبلیغ مى کنند که نظام به روحانیت امتیاز بیجا مى دهد.

مردم عزیز ایران باید مواظب باشند که دشمنان از برخورد قاطع نظام با متخلفین از به اصطلاح روحانیون سوءاستفاده نکنند و با موج آفرینى و تبلیغات اذهان را نسبت به روحانیون متعهد بدبین ننمایند و این را دلیل عدالت نظام بدانند که امتیازى براى هیچکس قائل نیست و خدا مى داند که شخصا براى خود ذره اى مصـونیت و حـق و امتیاز قائل نیستم. اگر تخلفى از من هم سر زند مهـیاى مؤاخذه ام.

پیام (منشور روحانیت)

زمان:3 اسفند 1367 / 15 رجب 1409


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط مهدی مسائلی 86/11/19:: 7:48 عصر     |     () نظر

برای دیدن فیلم توضیح آیت‌الله‌ بهجت درباره قمه‌‌زنی میتوانید به آدرس زیر مراجعه کنید:

 

http://media.farsnews.com/Media/8610/Video/861027/861027V0288185.wmv


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط مهدی مسائلی 86/11/1:: 7:25 عصر     |     () نظر

آیت الله العظمی بهجت گفته‌های نسبت داده شده به خود را در سی‌دی حقیقت مظلوم تکذیب نمودند.

 

دو سال پیش جریان حامی بدعت قمه‌زنی در اصفهان برای ترویج این عمل خرافی اقدام به ساخت و انتشار سی‌دی نمودند که در آن با بهره از تمام حیله‌ها و ابزارهای فریب به ترسیم چهره‌ای شرعی! و مظلومانه! برای قمه‌زنی پرداخته شد. در این سی‌دی که به صورت بسیار انبوه و با بودجه‌های مشکوک در تمام کشور منتشر گردید از تحریف روایات گرفته تا تحریف کلام علماء استفاده شد. که با گذشت زمان بسیاری از دروغ های آن آشکار گردیده و بر زشتی کار سازندگان این سی دی افزود. متأسفانه در یکی از همین تحریفات، نسبتی کذبی توسط یکی از سخنرانان به آیت الله العظمی بهجت داده شد که چندی پیش ایشان صریحاً آن را تکذیب نمودند. سخنران فوق مدعی شده بود که حدود سی سال قبل در روضه‌ای در منزل آیت الله بهجت از ایشان شنیده است که فرموده‌اند:

«در زمان آیت الله العظمی سید ابوالحسن اصفهانی آن زعیم بزرگ به جهت سخنان یکی از روشنفکران پیرامون حرمت قمه‌زنی فتوا به وجوب قمه‌زنی! داده و فرمودند هرکس توانایی دارد باید امسال قمه‌بزند. در آن سال حدود 700مجتهد!!! به اطاعت از حکم سید قمه زدند اما من(آیت الله بهجت) چون دیدم هم می‌ترسیدم و بنیه و هنر این کار را ندارم برای اینکه مخالفت با مرجعم سید ابوالحسن نکنم لباسی پوشیده و به میان قمه‌زنان رفتم و آن لباس من خونی شد و آن را نشُستم و وصیت کرده‌ام که با من دفن کنند!!! چون به امر مرجعم چنین کردم.»

گفتنی است آیت الله العظمی بهجت ضمن دستخطی که اصل آن هم‌اکنون موجود است ضمن تکذیب این ادعا فرمودند: آنچه بنده نقل کرده‌ام مخالفت مرحوم استاد آقا سید ابوالحسن اصفهانی (رحمة الله علیه) با عملیت قمه و آنکه تا آخر هم مخالف ماندند و هیچ اجازه ندادند. امّا بنده چنین لباس خون آلودی ندارم و چنان وصیت را هم نکرده‌ام. والسلام.(همچنین فیلم توضیحات معظم له را می توانید در   ببینید.)

جالب اینجاست که این تهمت بزرگ در حالی به آیت الله اصفهانی زده شد که همان گونه که آیت الله بهجت نیز فرمودند ایشان یکی از مخالفان سرسخت قمه‌زنی بوده‌اند. در اینجا با بهره از کتاب « قمه‌زنی سنت یا بدعت؟» گزارشی از جزئیات فتوای ایشان را ارائه خواهیم نمود:

(قضیه از آنجا آغاز شد که)مرحوم آیت الله العظمی سید محسن امین در کتاب خویش به نام «التنزیه لاعمال الشیبه» با استدلال و برهان ثابت می‌کند قمه‌زنی و برخی دیگر از خرافات رایج در عزاداری امام حسین علیه السلام نه تنها ثوابی ندارد بلکه از نظر شرع مقدس حرام و از کار‌های شیطان است. در پی انتشار این اثر، که با هدف پاکسازی گردهمایی‌های‌ مذهبی از بدعت‌ها و گمراهی‌ها انجام شد، مردم ناآگاه چنان در برابرش موضع گرفتند، که برخی از دوستانش خطر «انقلاب عوام» را به وی گوشزد کردند. تبلیغات فراگیر درباره دانشمند مصلح دمشق چنان مؤثر افتاد که حتی گروهی از گویندگان مذهبی در مسجدها به بیان گمراهی‌هایش پرداختند و برخی از مردم با گرو نهادن خانة خود و به دست آوردن اندکی پول، در جهاد نامقدس ضد سید محسن شرکت جستند.

ولی از آنجا که حق با سید بود، بالاخره پیروز و سربلند شد. تا آنجا که پس از اندک زمانی، آیت الله العظمی سید ابوالحسن اصفهانی(که در آن زمان مقام ریاست تامه و مرجعیت عامه را داشتند) به طرفداری از امین عاملی وکتاب بیداری بخش او فتوا صادر کرد و با صراحت گفت:

انّ استعمال السّیوف و السلاسل و الطبول و الابواق و ما یجری الیوم أمثاله فی مواکب العزاء بیوم عاشورا انّما هو مُحرم و هو غیر شرعی.

«بکاربردن شمشیرها(= قمه‌زنی) و زنجیرها و طبل‌ها و بوق‌ها و کارهایى مانند این امور که امروزه در دسته‌هاى عزادارى و در روز عاشورا معمول است همه حرام و غیر شرعى است.»

رک:استاد حسن شبر، تاریخ العراق السیاسی المعاصر، ج2، ص340؛ دایرة المعارف تشیع، ج2، ص531؛ و جعفرالخلیلی، هکذاعرفتهم، ج3، ص207؛ سید محسن امین، اعیان الشیعه، ج10، ص378؛ همچنین سخنان سید ابوالحسن اصفهانی بر ضد قمه‌زنی در یک رساله فارسی به نام انیس المقلدین در نجف در سال 1345ق/1926م چاپ شده است. (آقا بزرگ تهرانی، الذریعه، ج2، ص466 و هکذا عرفتهم، ج3، ص229)

برای اطلاع از جزئیات دیگر تحریفات این سی دی می‌توانید به کتاب « قمه‌زنی سنت یا بدعت» مراجعه کنید.

 

 

 


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط مهدی مسائلی 86/10/24:: 10:40 عصر     |     () نظر