سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خداوند، دوست دارد به کارهای مباح عمل شود، همان گونه که دوست دارد به واجباتش عمل کنند .خداوند، مرا با دین راحت و آسان برانگیخت : دین ابراهیم . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
قمه‏ زنی سنت یا بدعت؟
درباره



قمه‏ زنی سنت یا بدعت؟

وضعیت من در یاهـو
مهدی مسائلی
امام خمینی(ره):...اگر بناست با اعلام و نشر حکم خدا به مقام و موقعیتمان نزد مقدّس‌نماهای احمق و آخوندهای بی‌سواد صدمه‌ای بخورد، بگذارید هرچه بیشتر بخورد...ما باید سعی کنیم تا حصارهای جهل و خرافه را شکسته تا به سرچشمه زلال اسلام ناب محمدی، صلی الله علیه وآله، برسیم. و امروز غریب‌ترین چیزها در دنیا، همین اسلام است و نجات آن قربانی می‌خواهد و دعا کنید من نیز یکی از قربانی‌های آن گردم.صحیفه نور، ج 21، 2/7/67
آهنگ وبلاگ

نقد و بررسی جریان فکری مبلغان قمه زنی

شاید در گذشته‌ای نه چندان دور
قمه زنی و اعمال مشابه آن عموما توسط افراد عادی و عوامی صورت می‌گرفت که می‌خواستند
شدت علاقه خویش را به حضرت سیدالشهداء علیه‌السلام نشان دهند و به علت عدم آشنائی
با فلسفه عزاداری، دست به این اعمال می‌زدند که با روح و اهداف عزاداری مخالفت
داشت، اما هم‌اکنون و در زمانی که اطلاعات کافی در مورد آثار مخرب و زیان‌بار قمه
زنی و اعمال مشابه آن موجود است؛ عموما تبلیغ قمه زنی را می توان مربوط به جریان‌های
فکری خاص دانست که یکی از ابزارهای اصلی مخالفتشان با جریان عقیدتی و فکری انقلاب
اسلامی ایران را در قمه زنی و اعمال مشابه آن می‌بینند. انقلابی که توانسته است در
ایجاد شور و شعور مذهبی در درون شیعه موفق باشد و دیگر مسلمانان و حتی غیر
مسلمانان را شیفته و مجذوب خویش ساخته و به الگویی برای تفکر ناب اسلامی تبدیل شود.
آیا می توان انکار نمود که شیعیان و حزب الله لبنان با الگوپذیری از انقلاب اسلامی
و تفکرات ناب شیعی حاکم بر آن بود که توانستند بر دشمن صهیونیستی غلبه نموده و در
لبنان نیز تبدیل به قدرتی کم نظیر و استراتژیک در مقابل استکبار و آمریکا تبدیل
شوند. همچنانکه کسی نیز نمی‌تواند انکار نماید حماس در فلسطین با وجود اینکه در
ابتدا با انگیزه‌های سلفی به وجود آمد با تغییر رویکرد و نزدیک ساختن خویش به تفکر
و جریان انقلاب اسلامی ایران بود که توانست دشمن صهیونیستی را خار و ذلیل نماید. و
به تعبیر صحیح تر هر دو گروه‌ با اقتدا به حضرت سیدالشهداء علیه السلام توانستند
به فتح دنیوی و اخروی دست یابند؛ همانگونه که ملت ایران با درک درست پیام عاشورا
توانستند به این مهم برسند.

آری امروز جریان فکری‌ای مبلغ
قمه‌زنی است که به صورتی حساب شده قصد مخالفت با این تفکر انقلابی را دارد و نگاهش
به قمه‌زنی و اعمالی از این دست به عنوان ابزاری است که می‌تواند تمایز و مخالفت
این جریان را با انقلاب اسلامی مشخص سازد.

شاید روزگاری برای عده‌ای بحث
از دخالت بیگانگان در عزاداری و سنتهای مذهبی آنگونه غریب و بعید می‌نمود که اصل وجود
آن را انکار می‌نمودند؛ اما این قضیه امروز آن‌قدر روشن و مشخص شده که جایی برای
انکار آن وجود ندارد. باید دانست که طبق اطلاعات مستندی که در دست می‌باشد دشمنان
به این تحلیل و نتیجه رسیده‌اند که باید هماهنگ با ایجاد تفرقه بین مذاهب اسلامی در
خود آنها نیز انشعاباتی را به وجود آورند بگونه‌ای که حتی افرادی که مذهب مشترک
نیز دارند با تعصب و تحجر با یکدیگر برخورد نمایند و با ایجاد تفرقه توان این
مذاهب گرفته شده و کم کم به اضمحلال کشیده شوند. البته استکبار گروه‌ها و جریاناتی
را نیز در مذاهب مختلف اسلامی برای اجرای این مأموریت در نظر گرفته است. همچنان‌که
وهابیت در اهل‌تسنن به این مأموریت واداشته شده و با قدرت به کار خویش ادامه می‌دهد.
در میان شیعیان نیز گروهی مأمور این پروژه شدند که گرچه جریانی نوظهور نیستند اما
با تقویت در چند سال اخیر توانسته‌اند بیش از پیش خود را مطرح نمایند. جریانی با
عقاید غالیانه و متحجرانه‌ای که دارند جهان به جغرافیای خویش تفسیر نموده و از
دایره‌ای که پیرامون خویش ترسیم نموده‌اند به فراتر نمی‌نگرند. آنگونه که دیگران را
پلید و نجس پنداشته و حتی مخالفت با سلایق خویش را عین کفر می‌دانند. جریانی که در
مقابل دیگر مسلمانان و حتی شیعیان می‌خروشند اما با کافران و مستکبران سر ستیز
ندارد. سیاست را غیر از دیانت دانسته و روحانیونی که در باب سیاست صحبت می‌کنند را
روحانیون حکومتی‌ می‌نامند و گاهی حتی پا را از این گفته‌ها نیز فراتر نهاده و مبارزه
با طاغوت را حرام می‌دانند. تعجب نکنید و بر ما خرده نگیرید! آنچه گفتیم بی دلیل و
از سر تعصب و عناد نبود؛ زیرا برای آن شاهد فراوان داریم. به طور نمونه شاید شما
نیز فراموش نکرده‌اید که سال گذشته در جریان حمله اسرائیل به غزه این گروه حامی
اسرائیل شدند و با حرام دانستن حمایت از مردم فلسطین، کشته شدن را حق آنان دانستند
دلیلشان هم سنی بودن آنان بود. و صدالبته که باطل خویش را با حق در آمیختند تا با
برپایی غبار فتنه انحرافشان نمایان نباشد. آنگونه که مقام معظم رهبری فرمودند:
«در
قضیه‏ى غزه - در این جنگ بیست و دو روزه‏ى چند ماه قبل - جمهورى اسلامى در همه‏ى سطوحش؛
از رهبرى و ریاست جمهورى و مسئولین گوناگون و مردم و تظاهرات و پول و کمک و سپاه و
غیره، همه در خدمت برادران فلسطینىِ مظلوم و مسلمان قرار گرفتند. در بحبوحه‏ى این حرفها،
یک وقت دیدیم که ویروسى دارد تکثیر مثل میکند؛ دائم میروند پیش بعضى از بزرگان، بعضى
از علماء، بعضى از محترمین، که آقا! شما دارید به کى‏ کمک میکنید؛ اهل غزه ناصبى‏اند!
ناصبى یعنى دشمن اهل‏بیت. یک عده هم باور کردند! دیدیم پیغام و پسغام که آقا، میگویند
اینها ناصبى‏اند. گفتیم پناه بر خدا، لعنت خدا بر شیطان رجیمِ خبیث. در غزه مسجد الامام
امیرالمؤمنین على‏بن‏ابى‏طالب هست، مسجد الامام الحسین هست، چطور اینها ناصبى‏اند؟!
بله، سنى‏اند؛ اما ناصبى؟! اینجور حرف زدند»

آری آن‌چنان که گذشت امروز
مدارک متعدد و معتبری وجود دارد که حمایت بیگانگان از این جریانات را نمایان می‌سازد.
همان‌گونه که یکی از مهمترین برنامه‌های استکبار که ایجاد انحرافات نوپدید و توهین
آمیز در عزاداری‌هاست توسط این گروه‌ها دنبال می‌شود. بطوری که این گروه‌ها هماهنگ
با تبلیغ بدعتهایی همچون قمه‌زنی و زنجیرتیغی زدن به جعل و ترویج بدعتهای جدیدی
همچون روی شیشه غلتیدن، برگزاری مراسم لطمه و خراش زدن به صورت و راه رفتن بر روی
خار و خاشاک وآتش نموده‌اند. برنامه‌ریزی دقیق این جریان برای ورود چنین بدعتهایی
در عزاداری نیز به نحوی است که شکی در ارتباط مغرضان و دشمنان با این جریانات را باقی
نمی‌گذارد. آن‌گونه که این جریان روزهای خاصی از ماه محرم و صفر را برای اعمال فوق
در نظر گرفته و با اختصاص آن روز به این اعمال ناهنجار قصد سنت کردن این اعمال را در
این روز دارند. که به طور مثال می‌توان از اختصاص دادن روز 6 محرم به روی شیشه
غلتیدن و 7 محرم به روز لطمه زدن و خراشیدن صورت، نام برد. همچنین بانیان این
مراسم نیز با نصب پرچم و بنری بر سردر مجالس اعلام می‌نمایند هرگونه فیلم برداری و
عکاسی از این مراسم آزاد است!

آنچه گفتیم فقط مختصر و محدودی
از انحرافات این گروه‌ها بود که در این نوشتار قابل گفتن بود. هرچه هست آنچه می‌تواند
از تقویت و گسترش این جریانات جلوگیری نماید آگاهی مردم از انحرافات فکری و عقیدتی
این گروه‌هاست که با هوشیاری خویش می‌توانند به مقابله با این جریان بپردازند. از
همین رو در ادامه این نوشته به معرفی یکی از رسانه‌های مهم این جریان یعنی
شبکه سلام خواهیم
پرداخت.

مستندات تصویری:



کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط مهدی مسائلی 88/9/29:: 11:45 صبح     |     () نظر
آیت الله جوادی آملی:
عزاداری‌ها عاقلانه اداره شود
به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی پلیس، آیت‌الله
عبدالله جوادی آملی در دیدار فرمانده انتظامی استان قم و دیگر مسئولان
انتظامی استان، در سخنانی با اشاره به فرا رسیدن ایام عزاداری سالار
شهیدان گفت: عاشورا اگر با این سنجش و نگرش حل شود که جریان شهامت است و
از نظر عاطفی عواطف ما را جریحه‌دار کرده و می‌گرییم و اشک می‌ریزیم و به
سر و سینه می‌زنیم و ثواب دارد، اما از نظر سیاسی و اجتماعی این سند ما
است.
وی اضافه کرد: برای اینکه این عزاداری‌ها خیلی عاقلانه اداره شود،
شما یک نشست با خطبا، هیئت‌ها، گردانندگان مجالس و علم‌داران داشته باشید.
آیت‌الله جوادی آملی خاطرنشان کرد: در خصوص قمه‌زنی که منع قانونی
دارد دستتان باز است،‌ اما این علم‌ها چیزی نیستند که مطلبی، پیامی و یا
نفعی داشته باشند، غیر از اینکه ترافیک ایجاد کند پیامی ندارد.
وی اضافه کرد: اینها را دوستانه و عاقلانه با مسئولان هیئت‌ها حل کنید، شما باید از راه مشورت، مذاکره و گفتگو این مشکل را حل کنید.
استاد حوزه علمیه قم در ادامه گفت: فضلای حوزه و دانشمندان دانشگاه
رابط‌های خوبی بین نیروی انتظامی و هیئت‌ها هستند، در هر خانه‌ای بالاخره
یک روحانی و یا دانشجو است که بهتر و بیشتر از دیگران همکاری می‌کنند اگر
دانشجو به پدرش و برادرش بگوید که این آهن سرد چیست که بلند می‌کنید، آنها
بهتر می‌پذیرند تا اینکه نیروی انتظامی بخواهد جلویش را بگیرد و اگر این
کارها را انجام دهیم ان‌شاء‌الله نتیجه خواهیم گرفت.

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط مهدی مسائلی 88/9/29:: 12:13 صبح     |     () نظر
آیت الله مکارم شیرازی: عاشورا با قمه زنی و حرکات وهن آلود احیا نمی شود
آیت الله مکارم شیرازی در آخرین روز از درس خارج فقه خود پیش از آغاز
تعطیلات دهه محرم، گفت: پیام عاشورای حسینی با قمه زنی و انجام حرکات وهن
آلود احیا نمی شود.
    به
گزارش خبرگزاری رسا، این مرجع تقلید ضمن بیان ضرورت برخی اصول اخلاقی و
مباحث تبلیغی در این ماه، اظهار داشت: باید تلاش کنیم عاشورای امسال با
شکوه تر، پربارتر و مفیدتر از سال های گذشته برگزار شود.
    وی افزود:
تجربه نشان داده ما در سایه فرهنگ عاشورا می توانیم اسلام و مذهب تشیع را
زنده نگه داریم، چرا که عاشورا نیروی بسیار خوبی ایجاد می کند که با آن می
توان کارهای مهمی را در جامعه انجام دهیم.
    این مدرس خارج فقه حوزه
علمیه قم گفت: عزاداران از حرکات وهن آمیز و قمه زنی پرهیز کنند، قمه زنی
ها سبب می شود تا دشمنان با تصویربرداری از آن علیه مسلمانان فضاسازی کنند.
    آیت
الله مکارم شیرازی گفت: باید در مجالس عزاداری، تعظیم شعائر دینی در حد
اعلی صورت گیرد؛ اما کاری که باعث وهن دین شود نباید انجام داد.
    این
مرجع تقلید توجه طلاب به امر تبلیغ را ضروری دانست و گفت: در خطابه ها از
پرداختن به مباحث جناحی دوری کنید و در عین حال آنچه باعث تقویت نظام
جمهوری اسلامی ایران است، مطرح کنید.
    وی افزود: همه را دعوت به
وحدت کنید، مبادا مجالس امام حسین(ع) وسیله بهره برداری جناح های سیاسی
شود. مجالس امام حسین(ع) حلقه اتصال است، باید همه دلها را با هم متحد
کرد، البته در این مجالس آنچه باعث تقویت نظام جمهوری اسلامی ایران است
باید گفته شود، به هرحال باید وسیله وحدت و اتحاد باشید.
    آیت الله
مکارم شیرازی با اشاره به برخی تحرکات سیاسی دشمنان گفت: ظاهرا دشمنان
اسلام قصد دارند مذهب را با مذهب بکوبند؛ زیرا هجمه زیادی از سوی مخالفان
شروع شده و فرقه ضاله بهائیت، مسیحیت و متصوفه به شدت مشغول تبلیغ هستند.
    وی
اظهار داشت: باید به هوش و مراقب باشیم به خصوص در میان جوانان به تبلیغ
بپردازید زیرا تبلیغ در میان این قشر بسیار تاثیرگذار است تا در دام
دشمنان قرار نگیرند.
    این مرجع تقلید همچنین خطاب به مبلغان گفت: در
منبرها مسائلی ذکر شود که نشان مظلومیت توام با عظمت باشد نه مظلومیت توام
با حقارت.
    آیت الله مکارم شیرازی گفت: برخی افراد کم سواد، کم
اطلاع و برخی مداحان که معلومات زیادی ندارند این مسائل را تنزل می دهند و
آن را با مسائل تحقیرآمیز توام می کنند.
    وی گفت: اخیرا برخی
عزاداری ها انحراف پیدا کرده و برخی آهنگ ها از جوامع غیراسلامی گرفته می
شود و به وسیله آهنگ های مبتذل شعر می سرایند و در مجالس عزاداری جوانان
آن آهنگ ها را اجرا می کنند. آیت الله مکارم شیرازی در پایان تصریح کرد:
امام حسین(ع) شهید شد که مکتب، عقاید، اخلاق و احکام را زنده کند نه این
که ما برای امام حسین(ع) گریه کنیم و اصول مکتب را زیر پا بگذاریم.

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط مهدی مسائلی 88/9/24:: 6:12 عصر     |     () نظر

 

رهبر معظم انقلاب:

قمه زدن که گفتیم این ممنوع است، نباید این کار انجام بگیرد؛ این، مایه‌ى دراز شدن زبان دشمنان علیه دوستان اهل‌بیت است.

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی در آستانه ماه محرم در دیدار هزاران نفر از طلاب، روحانیون، فضلاء ، اساتید حوزه های علمیه و جمعی از ائمه جماعات مساجد تهران ، در سخنان بسیار مهمی، تبلیغ صحیح را ایجاد روشنگری و شاخص سازی در جامعه بخصوص در دوران فتنه دانستند و با اشاره به قضایای بعد از انتخابات بویژه اقدام اخیر دشمنان ملت ایران در اهانت به امام راحل (ره)، از حضور آگاهانه مردم در صحنه، قدردانی و همه آحاد مردم بویژه دانشجویان را به آرامش دعوت و خاطرنشان کردند: این بنای استوار که هندسه آن الهی است و بنای آنهم با دست یک مرد الهی پایه ریزی شده و بقای آن نیز به پشتوانه یک ملت الهی است، استوار خواهد ماند، و مخالفان آن به اهداف خود نخواهند رسید.

ایشان نکاتی را هم درخصوص تبلیغ و عزاداری در ماه محرم بیان کردند و افزودند: باید سعی شود همانگونه که امام راحل (ره) در سخنی ژرف نگرانه فرمودند، عزاداریها در محرم به شکل سنتی و همراه با روضه خوانی و اشک برای مصائب امام حسین (ع) و خاندان ایشان باشد.

رهبر انقلاب اسلامی روضه خوانی و ذکر مصیبت را پیوند عاطفی با اولیاء الهی و پشتوانه بسیار ارزشمند برای پیوند فکری و عملی با معارف دینی دانستند و افزودند: این پیوند عاطفی در واقع همان مودتی است که در قرآن کریم آمده و اگر این مودت نباشد، ولایت و اطاعت هم وجود نخواهد داشت و ممکن است همان بلایی که بر سر امت اسلامی در دوران های اول بدلیل کنار گذاشتن مودت آمد، تکرار شود.

حضرت آیت الله خامنه ای تأکید کردند: تشریح حوادث عاشورا و ذکر مصیبت لازم است و عده ای از موضع روشنفکری نگویند که چه نیازی به ذکر مصیبت و گریه است.

ایشان درخصوص عزاداری سنتی فرمودند: این عزادارى‌هائى که انجام میگیرد، این گریه و زارى‌اى که میشود، این تشریح حوادث عاشورا که میشود، اینها چیزهاى لازمى است. یک عده از موضع روشنفکرى نیایند بگویند آقا، اینها دیگر لازم نیست. نه، اینها لازم است؛ اینها تا آخر لازم است؛ همین کارهائى که مردم میکنند. البته یک شکل‌هاى بدى وجود دارد که گفته‌ایم؛ مثل قمه زدن که گفتیم این ممنوع است، نباید این کار انجام بگیرد؛ این، مایه‌ى دراز شدن زبان دشمنان علیه دوستان اهل‌بیت است. اما همین عزادارى متعارفى که مردم میکنند؛ دسته‌جات سینه‌زنى راه مى‌اندازند، عَلَم بلند میکنند، اظهار محبت میکنند، شعار مینویسند، میخوانند، گریه میکنند؛ اینها ارتباط عاطفى را روزبه‌روز بیشتر میکند؛ اینها خیلى چیزهاى خوبى است. این، اهمیت تبلیغ.


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط مهدی مسائلی 88/9/24:: 4:50 عصر     |     () نظر